Elektrické podniky města Rohatce

V roce 1926 velká poptávka donutila město, aby začalo řešit dopravu mezi hlavním nádražím a centrem města - navzájem značně vzdálené. Proto byly založeny Elektrické podniky města Rohatce - EpmR. Ty hned začaly stavět tramvajovou trať mezi hlavním nádražím a Brněnskou. Jelikož ale situace již byla neúnosná, byly v roce 1928 dodány 4 autobusy Škoda 550, které jezdily na trase budoucí tramvaje. V roce 1929 byla dokončena tramvajová trať na trase Hlavní nádraží - Olomoucká (po roce 1938 Masarykova). V roce 1930 byl dokončen zbývající úsek na Brněnskou a o rok později byla postavena ještě odbočka z Brněnské do Pacova, která byla v podstatě pokračováním hlavní trati úvratí (z Brněnské tudíž vybíhaly dvě trati stejným směrem - pro pokračování v jízdě bylo nutno přejít na druhé stanoviště, popř. objet vlek(y)). Na hlavní trati byly tři dvoukolejné vyhýbny a konečné byly tříkolejné, v Pacově byla dvoukolejná ,,vidlička´´ - tzn. byl tam nemožný provoz s vleky. Vozovna se nacházela mezi nádražím a dnešní Běloruskou. Pro novou dráhu bylo dodáno deset vozů Ringhoffer a šest jim odpovídajících vlečných vozů. V roce 1932 byly dodány čtyři ojeté Grazy z Brna (r.v.1900) a další dva vlečné vozy Ringhoffer. Dva z Grazů byly vybrakovány na náhradní díly a použity jako vlečné vozy. Provoz obvykle probíhal tak, že Ringhoffery jezdily sólo, s jedním nebo se dvěma vlečnými vozy po hlavní trati, zatímco oba Grazy pendlovaly do Pacova, na Brněnské se přestupovalo. Autobusy Škoda 550 jezdily do okolních vesnic, ale byly velmi poruchové a v roce 1933 byly vyřazeny. Ovšem až poté, co bylo dodáno 8 nových Tater 24/58. V roce 1939 musely být samozřejmě přestavěny na pravostranný provoz. Během války byly zničeny dvě Tatry, tři Ringhoffery, dva vlečné Ringhoffery a po jednom vlečném a motorovém Grazu. Po válce bylo rozhodnuto tramvaje postupně zrušit. V roce 1946 byly dodány 4 Pragy NDO. V roce 1949 byl vozový park obnoven 10 autobusy Škoda RO, všech šest Tater 24/58 bylo odprodáno do Žiliny. V témže roce skončila odbočka do Pacova a byly sešrotovány oba Grazy. V roce 1951 byl zastaven provoz v úseku Masarykova - Brněnská a všech 6 vlečných Ringhofferů bylo předáno do Ostravy. O rok později byl zrušen provoz všech tramvají, 4 Ringhoffery byly prodány do Prahy a zbývající tři byly sešrotovány. Podnik byl zrušen a všech 14 autobusů (4x NDO a 10x RO) bylo předáno ČSAD Rohatec, které provozovalo městské linky dál.

ČSAD Rohatec

První autobusy ve státní režii vyjely do okolí Rohatce v roce 1936 - ČSD nasadily do provozu nové autobusy Tatra 28 v počtu 8 kusů. Provoz přerušila válka, v jejímž průběhu byly všechny vozy odvlečeny Wehrmachtem. Po válce se vrátily pouze dvě původní Tatry, proto bylo dovezeno několik Tater 24 a Škod 606 DND. V roce 1949 tyto vozy převzalo nově vzniklé ČSAD, od nějž vznikla v roce 1952 pobočka ČSAD Rohatec. V roce 1946 byly dodány první dvě Pragy RND, několik dalších došlo ještě o dva roky později. Od roku 1949 byly dodávány Škody RO v linkové a od roku 1952 i v městské verzi. Do roku 1951 byly vyřazeny všechny předválečné autobusy.

1955 - dodány dvě Tatry 500 HB

1957 - dojezdily poslední Pragy NDO, ukončeny dodávky RO, jedna NDO zachována dodneška jako sklad

1959 - dojezdily poslední Pragy RND

1960 - obě Tatry 500 HB prodány do JZD, začaly dodávky RTO

1961 - dodáno pět Ikarusů 620, trpěly slabým motorem, velkou hlučností, nízkou kapacitou

1962 - dodány dva vleky B40

1966 - vyřazeny Ikarusy 620, většina prodána dál...

1968 - ukončeny dodávky RTO, dodány dva vleky Jelcz P-01

1969 - ukončen provoz RO, zahájení dodávek Šx11

1973 - vyřazeny vleky B40, dodány čtyři Jelczy 272 MEX

1975 - zahájen provoz trolejbusů, jednorázově vyřazeno větší množství RTO a oba vleky Jelcz

1976 - zahájeny dodávky Ikarusů 280

1981 - vyřazeny poslední RTO, ukončeny dodávky Šx11

1982 - zahájeny dodávky řady 700

1983 - ukončeny dodávky Ikarusů 280

1985 - vyřazeny Jelczy 272

1990 - MHD předáno dopravnímu podniku včetně vozů

1992 - ukončen provoz posledních ŠL11

1995 - ukončen provoz Ikarusů 280.10

1997 - poslední C744 prodány pro nepotřebnost

2000 - zkratka ČSAD se mění na ČAD

Rohatecký městský dopravní podnik

Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one